Chladiče výfukových plynů a ventil EGR bývají velmi namáhány spalinami
Emise výfukových plynů jsou doslova novodobým strašákem výrobců automobilů. Mnozí z vás ještě pamatují dobu, kdy se města halila do oblaků spalin z výfuků, a prakticky nikdo to neřešil. Zabývali se tím jen někteří aktivisté, ale například v naší zemi se za socialismu na toto kritérium příliš nehledělo, a šlo hlavně o to, nabízet v automobilovém průmyslu vozidla lidová, tedy dostupná širokým masám, aby bylo možno vůbec provozovat autodopravu.
Stačí se zamyslet nad tím, jak by asi dopadli výrobci vozidel v mladoboleslavské Škodovce či v libereckém Liazu, kdyby museli plnit současné emisní normy. Pravděpodobně se u nás výroba motorových vozidel zcela zastavila.
Velkým problémem pro ekologii je zejména provoz dieselových motorů. V současné době se již běžně montují takřka do veškerých vozů s tímto pohonem tzv. chladiče výfukových plynů se zpětným ventilem EGR. Ventil EGR významně snižuje emise výfukových plynů tím, že některé z nich vhání zpět do sání motoru, čímž se reguluje teplota spalování nafty. Proces hoření palivové směsi ovlivňuje vzdušný kyslík, a jestliže se do sání vhání část spalin, zcela logicky se procento kyslíku sníží, a tím pádem se sníží i spalovací teplota. Funkci EGR ventilu řídí hlavní řídící jednotka motoru, tedy zjednodušeně řečeno, palubní počítač.
Chladiče výfukových plynů jsou vysoce namáhány procesem hoření spalin, při němž vznikají saze. A právě usazování černých sazí (uhlíkových sloučenin, tzv. karbonů), bývá důvodem k výměně EGR ventilu. Naštěstí jsou tyto náhradní díly dostupné ve specializovaných e-shopech, např. chladič výfukových plynů pro vozy Škoda, Volkswagen a Audi pod katalogovým číslem 03L131512DQ opatříte do několika pracovních dnů, pokud je díl momentálně skladem. V e-shopu lze objednávat i další náhradní díly pro tyto vozy, případně pro vozidla jiných výrobců.